Skien en snowboarden

Mijn broer Victor heeft mij in 2005 zover gekregen om te leren skien. Dat zorgde ervoor dat ik op ski-les ben gegaan in de Uithof. Mijn oudste zoon Sylvester begon met snowboarden en zo hebben we een aantal seizoenen getraind in de Uithof. Tevens werden we lid van www.rskiver.nl zodat we met de vereniging op ski-vakantie konden gaan. Ook Victor was daar vaak bij en zijn zoon Rutger.

Sinds een paar jaar gaan we op eigen gelegenheid naar de wintersport. Zo hebben we geskied in See, Mutters en Mayerhofen in Oostenrijk. Om een beetje in conditie te blijven gaan we regelmatig naar Snowworld in Zoetermeer. Ook gaan we af en toe naar Landgraaf.

Het onderstaande filmpje is door Sylvester gemaakt en laat zien hoe ik de piste “schoonveeg” met mijn bijzondere stijl van afdalen.

Vlak voordat de pistes vanwege corona gesloten werden , hebben we nog een tocht gemaakt naar Samnaun in Zwitserland.

Onlangs zijn we in september op verschillende gletsjers in Oostenrijk geweest om daar de sneeuw te proeven. Vanuit ons appartement in Mutters zijn we enkele keren naar de Stubai-gletsjer geweest en stonden ook de gletsjers in Solden (Pitztal) en Hintertux op het programma. We hadden 6 dagen mooi weer en hielden 2 dagen rust.

Wintersport Oostenrijk 2021

Woensdagavond 15 december waren de coronaregels in Oostenrijk versoepeld. Met een 2G vaccinatiebewijs was het mogelijk om te gaan skien. Het appartement in Mutters stond daarvoor ter beschikking en na een rit van 11 uur was het eerst nog en kwestie van even bijslapen om daarna de Mutteralmbergbahn op te gaan. De skicondities waren geweldig en de zon werkte de hele week mee. Zo stonden Axams, Schlick 2000, de Patscherkofel en de Stubai-gletsjerbahn op het programma. Donderdag 23 december was de week weer om.

Naar Mayerhofen in Oostenrijk van 14 t/m 22 januari 2022

Onze camper

13 en 14 januari 2022
In deze periode stond een wintersportweek samen met mijn zoon Sylvester gepland.
Om de zaak rond te krijgen moest er eerst nog een PCR-test worden afgenomen. Na de betaling van € 90,– kwam de negatieve uitslag
donderdagavond 13 januari binnen per e-mail en konden wij met de camper naar Oostenrijk.
Vrijdagavond rond 21.00 uur vertrokken wij, uitgezwaaid door Elly die bijna de hele dag bezig was met inpakken en dingen regelen.

De rit naar Mayerhofen verliep voorspoedig. Geen opstoppingen in de nacht, alleen wat laaghangende bewolking in het middengebergte van Duitsland.
De dikke 1000 kilometer hadden wij eerlijk verdeeld. Rond 7.00 uur kwamen we op de camping aan, reden de camper op de gereserveerde plek en daarna was het enkele uren pitten.

15 januari
Na een lekker ontbijtje meldden wij ons eerst bij de receptie. Naar coronabewijzen werd niet gevraagd. Om 11.00 uur moesten we de bus naar de Penkenbaan hebben maar die reed eerder
de halte voorbij.

Sylvester bij de skibushalte vlak bij de camping

De tweede bus dropte ons bij het station in Mayerhofen. Daar moesten we weer wachten op een bus die ons naar de Penkenbaan bracht.
Met de cabine zijn we naar boven gebracht en daar kon het beoefenen van onze hobby’s beginnen. Sylvester op zijn board en ik op de ski’s. Het was die dag prachtig weer
dus we hebben de nodige afdalingen gemaakt.
Totaal hebben we volgens www.skiline.cc 38 kilometer afgelegd.
Via de Horbergbaan zijn we richting bus en camper gegaan. Bus D zette ons netjes bij de camping af.
Omdat het zwembad open was en heerlijk verwarmd heb ik tussen 17.00 en 18.00 de nodige baantjes getrokken en daarna aan de balie voor € 15,– de hele week internettoegang geregeld.
Na het zwemmen stond de door Syl gemaakte en opgewarmde macaroni klaar. Gezien het korte nachtje dat wij hebben gehad, lagen we snel rond 9 uur in ons bedje.

16 januari
De wekker liep om 8 uur af. Ik ging als eerste het bed uit en maakte een ontbijtje klaar. Ook deed ik mijn skikleding aan. Schoenen, kousen en wanten lagen in de speciaal verwarmde ruimte
op de camping. Syl had ook het idee om speciale filmopnamen te maken met een standaard met camera. Wij gingen ervan uit dat we de bus van 11 uur gemist hadden maar die bleek nog te
moeten komen. Snel alles ingepakt en op weg naar de Penkenbaan. Daar hebben we weer heel wat kilometers afgelegd op prima sneeuw. We hebben o.a. de piste genomen naar de Eggalm.
Ook zijn we met de 150 cabine naar boven gegaan. Bij een stoeltjeslift schoot ik van de rolband af en belandde op mijn rug aan de zijkant van deze band. De toezichthouder reageerde heel
traag en zette de lift op langzaam. Daardoor kreeg ik het volgende stoeltje over me heen. Gelukkig liep alles goed af.
Om 16.30 uur waren we weer op de camping na een rit met de bus vanuit de Horbergbaan. Na lekker een dik uur gezwommen te hebben stond het eten klaar. Erwtensoep,
een lekker toetje en een banaan. In de avonduren heeft Syl mij geholpen met de website van Camping Polderzicht. Alles draait weer gelukkig. Ook nog regelmatig gekeken op whatsapp naar de berichten van onze 2 vrouwen: Elly en Cas die Sevilla deze week onveilig gingen maken.

Blauwe piste Ahornbaan

17 januari

Het was die dag flink bewolkt. De Ahornbaan lag er het beste bij na het bekijken van de webcambeelden. Na eerst wat boodschappen te hebben gedaan gingen we met de cabine omhoog. Daar lag een schitterende piste in de zon te glimmen en daar hebben we ons prima vermaakt. Er was ook een nieuwe piste aangelegd met een slalombaan.

18 januari

Deze dag gingen we een tocht maken naar Krimml. Om daar te komen namen we de trein naar Zell am Ziller, vervolgens de bus, om naar het bergstation te gaan. Vandaaruit naar Gerlos, Konigsleiten en Krimml. Het was een prachtige tocht van meer dan 60 kilometer onder een heerlijk zonnetje.

Syl en Rob in Krimml

19 januari

Omdat het steeds mooi weer was namen we deze dag de bus naar de Horberg. Waarom zou je ver weg gaan als de pistes om de hoek liggen?

We gingen via de 150 cabine, er kunnen 150 personen in maar wegens de corona heel wat minder, naar de andere kant van de berg om voor de 2e keer de piste naar de Eggalm te nemen. Deze eindigt bij de weg die naar de Hintertux-gletsjer gaat. Van daaruit weer naar het skigebied waar we vandaan kwamen.

20 en 21 januari

Deze dagen hebben we het vanwege de weersveranderingen rustig aan gedaan. Het werd bewolkt, er kwam sneeuw en een gure wind teisterde de toppen van de bergen. De temperatuur lag in de buurt van de -15 graden Celsius.

22 januari

Dit was onze laatste dag op de camping en wij besloten om de ijsgrot onder de Hintertux – gletsjer te bezoeken. Een snelbus bracht ons daar naar toe. Het bezoek werd een onvergetelijke ervaring. Alleen het idee al dat je meer dan 50 meter onder de gletsjer zit en dat je daar met een opblaasboot een tochtje onder door maakt.

IJsgrot Hintertuxgletsjer

Voorjaarsreis naar Canazei in Noord – Italie

Van 25 februari t/m 6 maart ben ik met de Rijnlandse Skivereniging naar Canazei geweest om daar 8 dagen te skien in een prachtige omgeving die gevormd wordt door de Dolomieten.

Het reisgezelschap bestond uit 30 verenigingsleden die het bijzonder naar de zin hebben gehad. De Sella-ronde in verschillende kleuren stond bij bijna iedereen hoog op het programma. Ook het bekende kerkje werd bezocht en uiteraard ook de gletsjer van de Marmolada. De dagen vlogen om en over het ontbijt en het diner was bijna iedereen tevreden. De enquete kan worden ingevuld en dan is bekend hoe over diverse zaken wordt gedacht. Onze reisbegeleidster Nineke brak op de 2e dag haar bovenbeen en was voor de rest van de vakantie en de weken erna uitgeschakeld. Reisbegeleider Victor heeft zich verder met enkele leden over haar ontfermd.

Dinsdag 8 maart werden Nineke en Victor met een ambulance naar huis gebracht. Nineke bevindt zich momenteel in Revitel in Leiden. A.s. dinsdag moet zij naar het ziekenhuis en moet 6 tot 8 weken geduld hebben. Daarna moet zij revalideren. Dat zal minstens 6 maanden duren.